You are not logged in.
Azi am chef de vorba, ca vegetam bolind in casa
Ma intreb de unde pana unde se fereste lumea sa centreze subiectul intr-o fotografie.
In foarte multe cazuri centrarea este perfect justificata.
Daca in stanga si dreapta elementele din imagine conclucreza cu personajul, fiind in acelasi timp diverse ca aspect vizual, centrarea este extrem de fericita.
Daca nu, desigur ca nu se justifica.
Apoi, confuzia care se face intre regula treimilor si sectiunea de aur e de asemenea cel putin caraghioasa, regula treimilor este o simplificare grobiana....
mai e si chestia cu marginea, de multe ori marginea , ca spatiu de amplasare a personajului, e extrem de dinamica si dolositoare.
Deci: de unde ideea asta ca nu e bine sa centrezi? Si ca mereu cel mai puternic punct sa fie in sectiunea de aur? Care fixeaza extrem de puternic, ceea ce nu intotdeauna e benefic pt imagine , de multe ori elementele cele subtile sunt plasate acolo , ca un soi de cheie de bolta, si nu cele pregnante.
Offline
ştii vorba aia ?
Expert este cel ce stie din ce in ce mai mult despre din ce in ce mai putin, pina cind stie absolut totul despre nimic....
Există foarte mulţi care citesc un tutorial sau o carte simplă de fotografie şi aplică textual tot ce prind pe acolo.
Într-un final ajung să cunoască foarte bine teoria despre fotografie (respectiv despre editare poze, utilizare aparate, sharpness, nivel de noise la diverşi senzori, etc. etc.)
Exemplu de citit în 10 min : http://www.kodak.com/global/en/consumer … icTake.pdf
Secţiunea de aur, regula treimilor....le-am auzit şi le vom auzi de muuuulte ori.
Motiv pentru care vei auzi cât de des posibil replici din categoria "ai orizontul înclinat" "subiectul e prea centrat" "ar trebui să mai tai din margine" "cerul e prea nu ştiu cum". Eu pur şi simplu ignor replicile astea scoase din carte, şi fac pozele cum simt. asta probabil mă împiedică de multe ori să fac ceva interesant dar asta este. Şi tot faptul că mă deranjează comentariile de genul ăsta mă face să mă uit foarte rar pe site-uri gen fotomagazin.
Deci teoria e teorie, practica ne omoară. Recomand cartea "the Photographic Eye - Learning to see with camera." care nu am apucat să o termin, dar mi-a plăcut modul de abordare a subiectului compoziţiei în fotografii.
Detalii: http://rs292l3.rapidshare.com/cgi-bin/u … 2565699610
Offline
va dau eu un caz cand merge compozitia centrala. de fapt descrierea oricarui caz in care merge :
cand restul cadrului nu exista degeaba:
http://www.pas.rochester.edu/~tim/image … 20tree.jpg
si
http://www.ldesign.com/Images/Essays/On … _adams.jpg
comparati imaginile de mai sus cu:
http://www.changer2008.eu/fileadmin/use … s/1750.jpg
si
http://zapatastudios.com/blog_images/Pe … sburgh.jpg
singura diferenta intre ele e utilizarea cadrului.
Daca nu-l folosim pe tot ca sa spunem ceva (sau il folosim prost) atunci il consumam degeaba.
Offline
bineinteles.
Chiar , de unde pana unde "dogme ale fotografiei clasice"
daca te uiti la clasici, majoritatea centreaza (cu sens).
Si in general, cam tot ce fac e cu sens:))
Regula cu sectiunea de aur e folosita in mod simplist mai ales in publicitate, unde trebuie sa retii imediat elementul vizual. Ori in acel punct al imaginii se fixeaza cel mai bine privirea.
Insa, din ce am observat in fotografii "mari" , sectiunea de aur e mereu contracarata de alte elemente mai subtile.
exemplu:
http://graememitchell.com/blog/wp-conte … resson.jpg
http://www.ldesign.com/Images/Essays/On … sson12.jpg
(si centrat)
si aici contrcaram alt mit, DOFU )
uitati ce frumos se suprapun personajele, in aceeasi profunzime de camp, si cu toate aceastea sunt f f bine diferentiate planurile, fara exagerari
http://photophile.files.wordpress.com/2 … _child.jpg
Last edited by degetica (22-12-2008 17:08:53)
Offline
si inca una centrata, in care totul din cadru exprima ceva.
http://lacanciondelasirena.files.wordpr … udelka.jpg
Offline
mie mi se pare extrem de faina
pentru ca personajul e superstraniu, si mai incaleca si perspectiva geometrica, care e cea mai plictisitoare perspectiva cu putinta , in plus, are tot felul de ornamente f fine, dar sesizabile pt ca au forma dominanta clara (triunghi)
Ba chiar cainele si tufisurile formeaza un triunghi cu baza sus, deci forma dominanta e prezenta si la macrostructura.
E foarte ingenios cadrada, uita-te mai atent:)
Last edited by degetica (22-12-2008 19:41:20)
Offline
Mi-aduc aminte de un comentariu (legat de filme, insa), in care se spunea ca sensul centrarii era legat de costul foarte mare al peliculei: pentru a nu "pierde" personajul spre margini, operatorul se straduia sa-l tina in centru... "si non e vero, e ben trovato...".
Am vazut deunazi, cu mare chin, mai multe filme ale lui Almodovar (pe care le recomand oricui are chef si de altceva decat agentul 007 si hollywood in general). Multe cadre sunt centrate. Multe. Sunt si cadre simetrice cu 2 personaje...
regula o fi regula, dar daca simti ca "pe centru" e ceea ce vrei- cred ca e bine sa o faci.
parerea mea...
Si bine v-am regasit! ALL! (adicatelea, totzi!).
Last edited by micutzu (28-12-2008 18:23:22)
Offline
Salutare tuturor,
Uite, de exemplu, eu m-am confruntat recent cu problema centrarii. (E si la Tema de studiu).
Am incercat pana la urma sa fac ceva in asa fel incat sa mearga centrarea liniei orizontului. Sper sa fi si reusit. Astept parerea capcaunului la Tema de studiu. Ce as vrea sa subscriu si eu, e ce-a zis si micutzu... daca simti ca merge centrat, atunci da, centreaza, cu atat mai mult cand nu iese mai bine in nici un al mod cum ai putea compune. Cel putin deocamdata eu asa ma ghidez, dupa cum simt vad, la acel moment. Mi se intampla sa vad cadrul altfel si sa-mi para rau acasa ca nu am incercat si acel unghi insa ramane intiparita pe creieras informatia si deja e un plus.
Bafta!
Offline
Eu am ratat un cadru cand tocmai ma straduiam (in foarte mare graba) sa nu o fac centrata
Cel putin asa mi se pare.
Daca doar "mutam" tot cadrul mai la dreapta astfel incat sa ajung cu acea reclama "KISS", mai aproape de coltul din stanga sus, centrand perechea cred ca era mai buna fotografia. Da' lasa, data viitoare.
Last edited by montecarlo (05-01-2009 17:04:11)
Offline
degetica wrote:
Montecarlo, n-o vad centrata neaparat, nu prea s-ar justifica, in schimb as taia nemilos partea din stanga:))
Exact asta zicea si montecarlo, ca ar fi vrut sa scape de bucata (evident inutila) din stanga cadrului. Se rezolva si cu un crop insa poate montecarlo nu e adeptul.
Bodhi, io-s mioapa rau, ca nu vad unde ai centrat
Pai atunci inseamna ca am reusit totusi sa fac ceva.
Ideea era sa maschez cumva centrarea liniei orizontului.
Bafta!
Offline
asta cu crop...eram si eu f purista pana de curand. E ideal sa nu tai din poza si sa incadrezi perfect de la inceput. Dar e mai important sa iasa poza bine decat sa nu tai
Uneori poate chiar nu poti merge mai aproape etc etc.
Cat despre poza ta... si daca masori in cm si nu e centrata. Eu inteleg prin linia orizontului acolo unde se termina dealurile. (eu as fi facut-o patrata, fara crengi si cca un cm de cer )
Offline
degetica wrote:
Cat despre poza ta... si daca masori in cm si nu e centrata. Eu inteleg prin linia orizontului acolo unde se termina dealurile. (eu as fi facut-o patrata, fara crengi si cca un cm de cer )
Mai... da' parca tu nu erai inginer... (astia oricum masoara in mm, da' n-am vrut sa zic tamplar)
Fa abstractie de crengile din partea superioara si vezi cum ti se pare.
Daca incadram fara crengi trebuia sa includ mai mult din camp si sa scad mai mult din cer care evident nu-si avea sensul. Nu vorbim de incadrare orizontala pentru ca nu se putea realiza. Obtineam astfel un cadru cu un plan apropiat monoton de omogen si inutil de larg deoarece nu aveam nimic (punct/e de interes) care sa ma ajute in compozitie.
Bafta!
Offline
degetica wrote:
asta cu crop...eram si eu f purista pana de curand. E ideal sa nu tai din poza si sa incadrezi perfect de la inceput. Dar e mai important sa iasa poza bine decat sa nu tai
Uneori poate chiar nu poti merge mai aproape etc etc.
Bibilitul e mama delasarii. Asta e din filozofia capcauneasca
Cu cat speri ca dregi dupa, cu atat te vei lenevii (sau cu un i nu mai tin minte rusine) mai mult. Ia-o altfel: daca puteai da facultatea de 1000 ori pe luna pana o luai, mai stateai cu stress?
Sabina, cand ajungi in fata Steinway-ului aluia in fata caruia stai ca-n fata templului, sala e plina, 40 de ani ai muncit pentru acele 30 pagini cu semne caraghioase (bombate uneori), copii se uita la tine sperand sa le lasi o amintire de care sa fie demni toata viata, toti asteapta sa vada daca e DA sau NU, crede-ma, n-ai sa ai ocazia sa faci resize. Sau crop. Sau sa explici ca ai avut o zi proasta. Sau ca sala avea acustica proasta.
Sau cum spunea un fost coleg de-al meu, ai trei minute sa demonstrezi ca esti cal de curse sau cal de povara. Daca iti ia 10 minute, atunci esti asin intre oi.
Offline
stai ca ai mers prea departe.
Stii bine ca eu sunt pt perfectiune din prima.
Dar uite cazul urmator.
Ai scris partitura, si esti la repetitie cu interpretii.
Tu stii ca e f bine, dar vine unul dintre ei cu o idee geniala, hai sa punem aici doua accente.
daca ai creier te conformezi, si iese bine.
Pt ca realitatea concreta e mai importanta decat aia din capul tau.
la muzica e studiu intens si multa bibilieala pana sa iesi la concert.
Iar la concert uneori simti ca trebuie putin altfel.
Fixismu e cel mai daunator lucru:)Eu doar la asta ma refer.
Asa ca, din partea mea, sigur ca ideal e sa nu tai nicio poza. Si o fac si eu f rar.
Insa daca in momentul editarii observ ca se poate imbunatati putin, prefer asa.
Offline
si mai e o problema.
Formatul pozei e pur si simplu o conventie.
Poate mergi la plimbare si vezi un cadru pe care il simti patrat. da n-ai decat aparat digital la tine....nu mai fotografiezi?
PS. Sunt nevorbita rau vad
Last edited by degetica (06-01-2009 17:10:10)
Offline
sabinule, cum te-ai simti sa te duci la un concert hard-rock combinat cu muzica clasica combinat cu rap. Toate in aceeasi seara.
Formatul si tipul (alb-negru/color/dia etc) pentru mine determina regulile jocului.
Nu poti juca pe formate diferite pastrand in acelasi timp o coerenta.
Poate pentru cei care se uita superficial la o imagine, insa daca te duci la o expozitie unde iti ia ceva timp si stai sa admiri, o sa vezi ca o imagine patrata langa una panoramica iti cam sare in ochi.
Offline
pai cine a zis ca le expui una langa alta?
Sunt perfect de acord, eu vorbeam doar de exagerarea "eu nu tai niciodata", cand uneori, in cazuri exceptionale, incrancenarea face mai mult rau decat bine.
Se ajunge uneori la poze complet "aseptice" din cauza asta.
Offline
Atunci eu vad urmatoarea solutie: Crop cu mentinere de proportie 3:2, 4:3 cat o fi... Daca insa dispare astfel ceva ce nu ar trebui sa dispara din cadru, atunci mai bine nu tai.
Bafta!
PS: am ajuns de la centrat vs ne-centrat la crop vs fara crop...
Last edited by Bodhi (07-01-2009 10:07:36)
Offline